دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 4256 |
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۲۰ |
13 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

زمانی که چت‌بات‌‌ها به دنیا معرفی شدند و مایکروسافت یک نسخه از آن‌ها را به جستجوی بینگ اضافه کرد، به کاربران وعده داده شد که دیگر وقت خداحافظی با جستجوهای طولانی و بی‌حاصل، فرارسیده است؛ زیرا هوش مصنوعی آماده است با تغییر نحوه‌ی جستجوی اطلاعات در اینترنت، صنعت جستجو را متحول و حتی امپراتوری گوگل را سرنگون […]

زمانی که چت‌بات‌‌ها به دنیا معرفی شدند و مایکروسافت یک نسخه از آن‌ها را به جستجوی بینگ اضافه کرد، به کاربران وعده داده شد که دیگر وقت خداحافظی با جستجوهای طولانی و بی‌حاصل، فرارسیده است؛ زیرا هوش مصنوعی آماده است با تغییر نحوه‌ی جستجوی اطلاعات در اینترنت، صنعت جستجو را متحول و حتی امپراتوری گوگل را سرنگون کند. اما صادقانه بگویم؛ چت‌بات‌های هوش مصنوعی با تمام وعده‌ها و گردوخاکی که به پا کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند گوگل را شکست دهند یا استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل را کمرنگ‌تر از قبل کنند.

البته مقایسه‌ی چت‌بات‌های تقریبا تازه‌متولدشده با گوگلی که سال‌ها تجربه و قدرت پشت آن وجود دارد، منصفانه به‌نظر نمی‌رسد. بااین‌حال، از آنجاکه همه‌فن‌حریفی و قدرتی که هوش مصنوعی از خود به نمایش گذاشته، سطح توقع ما را بالا برده است، این موضوع که چرا کوپایلت، ChatGPT و جمنای هنوز نتوانسته‌اند حتی خدشه‌ای به سرچ سنتی گوگل وارد کنند، ما را به فکر وا می‌دارد. به‌ویژه وقتی شرکت‌هایی مانند پرپلکسیتی و You.com خود را به‌عنوان نسل بعدی محصولات جستجو معرفی می‌کنند و حتی گوگل و بینگ معتقدند هوش مصنوعی آینده‌ی جستجو است. یعنی گوگل چه دارد که چت‌بات‌های هوش مصنوعی از آن بی‌بهره هستند

برای پاسخ به این سوال، تعدادی از بهترین محصولات جدید هوش مصنوعی در معرض آزمایش قرار گرفتند. براساس اطلاعات شرکت تحقیقاتی سئو Ahrefs، فهرستی از سوالات با بیشترین تعداد جستجو در گوگل تهیه شد تا از ابزارهای هوش مصنوعی مختلف پرسیده شود. نتایج به‌دست آمده نشان داد در برخی موارد، چت‌بات‌های مبتنی‌بر مدل زبانی مفیدتر از صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند؛ اما در بیشتر موارد، مشخص شد چقدر کار هوش مصنوعی (یا هرچیز دیگری) برای جایگزین‌شدن با گوگلی که در قلب وب قرار دارد، دشوار است. این‌ کار مثل تلاش برای جایگزین کردن کتابداری کارکشته با ربات است؛ ربات ممکن است باهوش باشد، اما شهود، تخصص و تجربه‌ی کتابدار را ندارد.

به‌گفته‌ی کارشناسان حوزه‌ی جستجو، اساساً سه نوع جستجو در اینترنت وجود دارد. اولین و پرکاربردترین آن‌ها، جستجوی وب‌سایت است که در آن کاربر نام وب‌سایت موردنظر را در گوگل تایپ و بعد روی لینک مربوطه کلیک می‌کند. تقریباً تمام جستجوهای برتر گوگل از youtube گرفته تا wordle و yahoo mail در این دسته قرار می‌گیرند. درواقع، «رساندن کاربر به وب‌سایت» کار اصلی موتور جستجو است.

نوع دیگر جستجو، پرسش‌های اطلاعاتی است که کاربر می‌خواهد چیز خاصی را بداند که پاسخی درست در مورد آن وجود دارد. مثلا «نتیجه مسابقه فلان تیم»، «ساعت چند است» و «آب و هوا» از پرسش‌های اطلاعاتی بسیار محبوب هستند. در این پرسش‌ها شما فقط می‌خواهید پاسخ را به‌طور صریح بگیرید و دنبال اطلاعات اضافی نیستید.

برای موضوعات زنده و فوری مانند امتیازات ورزشی، نمی‌توان به هوش مصنوعی اعتماد کرد. برای مثال وقتی در مورد آخرین نتیجه بازی‌ فوتبال نیوکاسل و اورتون که سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد، سوال کردم، You.com و Perplexity هر دو اطلاعات قدیمی به من دادند، اما پاسخ کوپایلت صحیح بود. اما برخلاف بات‌های هوش مصنوعی، گوگل نه تنها نتیجه را به درستی اعلام کرد، بلکه آمار و اطلاعات مفیدی مثل درصد مالکیت توپ، تعداد کارت‌های قرمز و زرد، آفساید و نمایی از سیستم فوتبال هر تیم را دراختیارم قرار داد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بدنسازی پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید