دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 4250 |
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۳:۲۸ |
28 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

مقایسه‌ی آیفون و گوشی‌های اندروید به‌طورکلی، یکی از موضوع‌های جذابی تلقی می‌شود که هر چقدر ادامه پیدا کند، تمام نمی‌شود. در این بین، حتی بعضی از افراد شاید بر این عقیده باشند که مقایسه آیفون و گوشی اندرویدی مصداق بارز اصطلاح انگلیسی «Comparing apples to oranges» محسوب می‌شود که معنای آن مقایسه‌ی دو چیز از […]

مقایسه‌ی آیفون و گوشی‌های اندروید به‌طورکلی، یکی از موضوع‌های جذابی تلقی می‌شود که هر چقدر ادامه پیدا کند، تمام نمی‌شود. در این بین، حتی بعضی از افراد شاید بر این عقیده باشند که مقایسه آیفون و گوشی اندرویدی مصداق بارز اصطلاح انگلیسی «Comparing apples to oranges» محسوب می‌شود که معنای آن مقایسه‌ی دو چیز از یک خانواده اما، اساساً متفاوت است.

با اینکه هردو این پلتفرم‌ها در خانواده‌ی سیستم‌عامل‌ها قرار می‌گیرند؛ اما تفاوت پایه‌ای دارند و هرکدام نقاط ضعف و قوّت خاص خود را دارند و قابلیت‌ها و امکاناتی را برای کاربران فراهم می‌کنند که در نهایت یک هدف دارند و آن ایجاد رفاه برای انجام امور است.

بنابراین، برای مقایسه‌ی گوشی آیفون و گوشی اندروید، بهتر است روی یک معیار متمرکز شویم تا احتمال نتیجه‌گیری اشتباه کاهش یابد. با توجه به این مسئله، در ادامه قصد داریم به مقایسه‌ی ایمنی گوشی آیفون و گوشی اندروید بپردازیم.

اغلب در بحث مقایسه آیفون و گوشی اندروید یکی از گزاره‌هایی که قطعاً شنیده‌اید این است که آیفون در مقایسه با گوشی اندرویدی ایمنی بیشتری دارد. اما، آیا این ادعا صحت دارد؟ چه عواملی برای دستیابی به این نتیجه‌گیری ارزیابی شده‌اند؟ با زومیت همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را دریابیم.

با پیشرفت روزافزون فناوری، حملات سایبری نیز پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شده‌اند. از سویی دیگر، گوشی‌های هوشمند تبدیل به ابزاری شدند که بدون استفاده از آن‌ها نمی‌توان بسیاری از کارهای روزمره را به‌سرانجام رساند یا حداقل باید وقت بیشتری را برای انجام کارها صرف کرد. برای مثال، نقل‌وانتقال وجه اکنون با چند لمس ساده و با استفاده از شماره‌ی روی کارت بانکی قابل انجام است و دیگر ضرورتی ندارد حتماً به دستگاه خودپرداز برای انجام این کار مراجعه شود.

از‌این‌رو، گوشی‌های هوشمند امروزه حاوی رمزهای عبور، اطلاعات حساب بانکی، عکس‌ها و سایر داده‌های حساسی هستند که در زمان نفوذ امنیتی ممکن است دردسترس مجرمان سایبری قرار بگیرد.

بنابراین، افراد برای جلوگیری از دسترسی احتمالی مهاجمان به اطلاعات حساس و حفاظت از آن‌ها بهتر است در قدم اول مطمئن‌ترین سیستم‌عامل موبایل ممکن را انتخاب کنند. بدین ترتیب، باید تمام مزایا و معایب سیستم‌های عامل موجود اعم از iOS و اندروید، براساس نیاز کاربر و انتظاری که از کاربری آن دارد، سبک‌سنگین شوند تا بتوان با آگاهی از نقاط ضعف و قدرت آن‌ها نسبت به ایمنی آن‌ها آگاهی به‌دست آورد و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرد.

درحالی‌که سیستم‌عامل‌های آی‌او‌اس و اندروید در طول سالیان گذشته همواره، هر دو هدف حملات سایبری و نفوذ بدافزارها قرار داشتند؛ اما این پرسش وجود دارد که در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) سیستم‌عامل iOS ایمن‌تر است یا اندروید؟

پاسخ به این پرسش به موارد زیادی بستگی دارد. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ میلادی زمانی که جاسوس‌افزار پگاسوس شناسایی شد و آیفون‌ها را در سراسر جهان آلوده کرد، اپل مجبور شد برای اطلاع‌رسانی به کاربرانش و ایمن‌سازی iOS تمام توان خود را به‌کار بگیرد. با‌این حال، بعد از گذشت چندین سال و شکایت اپل از شرکت NSO Group که آن را مسئول انتشار جاسوس‌افزار پگاسوس می‌داند، همچنان این جاسوس‌افزار وجود دارد و تهدید امنیتی به‌حساب می‌آید.

از سویی دیگر، اندروید نیز سهم خود را از مشکلات امنیتی دارد. برای مثال، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ خ.) بیشتر از یک میلیون کاربر ازطریق اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار روی گوگل پلی مورد حمله و نفوذ هکرها قرار گرفته‌اند. علاوه‌براین، همچنان کاربرهای بسیاری در خطر هک‌شدن قرار دارند زیرا تمام دستگاه‌های اندرویدی فعال به‌صورت منظم به‌روزرسانی امنیتی دریافت نمی‌کنند.

با‌ این تفاسیر، برای دستیابی به پاسخی منطقی و عادلانه درباره مقایسه میزان امنیت iOS و اندروید، برآن شدیم تا داده‌های گوگل و اسناد CVE مخصوص هر سیستم‌عامل را که در چند سال گذشته جمع‌آوری شده‌اند، مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه، برای رتبه‌بندی به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل‌ها، تراز امنیتی درنظر گرفته شد تا با ارزیابی مجموع تراز برنده نهایی امن‌ترین سیستم‌عامل گوشی هوشمند انتخاب شود. دقت داشته باشید که هرچه تراز کمتر باشد، امنیت بیشتر است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بدنسازی پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید