برای اولینبار در چند سال گذشته، اپل از جمع پنج فروشندهی برتر گوشی هوشمند در چین خارج شد و در سهماههی دوم سال ۲۰۲۴ در رتبهی ۶ این فهرست قرار گرفت. براساس دادههای کانالیس، فروش گوشی آیفون در چین نسبتبه سال گذشته ۶٫۷ درصد کاهش یافته است. این افت به رقابت شدید با برندهای داخلی […]
برای اولینبار در چند سال گذشته، اپل از جمع پنج فروشندهی برتر گوشی هوشمند در چین خارج شد و در سهماههی دوم سال ۲۰۲۴ در رتبهی ۶ این فهرست قرار گرفت.
براساس دادههای کانالیس، فروش گوشی آیفون در چین نسبتبه سال گذشته ۶٫۷ درصد کاهش یافته است. این افت به رقابت شدید با برندهای داخلی مانند ویوو، اوپو، آنر، شیائومی و بهخصوص هواوی نسبت داده میشود.
کانالیس میگوید بازار گوشیهای هوشمند چین در سهماههی دوم سال ۲۰۲۴ نسبتبه بازهی زمانی مشابه سال قبل بهطور کلی ۱۰ درصد رشد کرد و فروش گوشیهای هوشمند در این مدت از ۷۰ میلیون دستگاه فراتر رفت. ویوو با فروش ۱۳٫۱ میلیون دستگاه جایگاه اول را بهخود اختصاص داد و ۱۹ درصد از سهم بازار را بهدست آورد. اوپو با فروش ۱۱٫۳ میلیون گوشی، آنر با فروش ۱۰٫۷ میلیون گوشی و هواوی با فروش ۱۰٫۶ میلیون گوشی بهترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
افزایش ۱۷ درصدی فروش گوشیهای شیائومی در سهماههی دوم سال میلادی جاری نسبتبه سال قبل باعث شد این برند بار دیگر به جمع پنج شرکت برتر اضافه شود و در بازهی زمانی مذکور ۱۰ میلیون دستگاه روانهی این بازار کرد. فروش گوشیهای اپل در این مدت به ۹٫۷ میلیون دستگاه رسید که نشان دهندهی سهم ۱۴ درصدی این شرکت در بازار چین است.
افزایش رقابت در بازار چین، چالشهای مهمی برای اپل ایجاد کرده است. سهم بازار این شرکت از ۱۶ درصد در سال گذشته به ۱۴ درصد کاهش یافت که باعث شد از رتبهی سوم به ششم سقوط کند. اپل باوجود تلاشهای تبلیغاتی، ازجمله تخفیفهای چشمگیر تا ۲۳ درصد، برای حفظ موقعیت خود در بازار چین، همچنان با مشکلات مختلفی دستوپنجه نرم میکند. چشمانداز رقابتی در بازار گوشیهای هوشمند چین با رشد کلی فروشندگان محلی پیچیدهتر شده است زیرا این برندها از زنجیرههای تأمین بومی بهره میبرند و ازطرفی مصرفکنندگان چینی به برندهای داخلی کشورشان بسیار وفادار هستند.
جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیات اپل اخیراً از چین بازدید و با مقامات پکن و شنژن دیدار کرد تا بر تعهد شرکت متبوعش به بازار این کشور تأکید کند. لوکاس ژونگ، تحلیلگر کانالیس، بر اهمیت بومیسازی Apple Intelligence برای چین در سال آینده بهمنظور بازپس گرفتن سهم بازار تأکید کرد. همچنین انتظار میرود عرضهی سری آیفون ۱۶ در اواخر سال جاری تقاضا را برای گوشیهای این شرکت افزایش دهد و موقعیت غول فناوری کوپرتینویی را در بازار چین بهبود بخشد.